چگونگی تشخیص جبههی حق از باطل در عصر حاضر
در عصر معاصر و مقارن با پیدایش حرکت ها و جنبش های مختلف به خصوص در کشورهای اسلامی و مدعیان دروغین بسیار به خصوص در زمینه ی مهدویت، طالبان حقیقت و مومنین واقعی از وجود این همه مدعیان و جنبش ها مسلما دچار نوعی سرگشتگی و سر در گمی برای تشخیص حق و باطل بودن آنها می شوند . چون عصر حاضر چون صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اسلام ص نیست که جبهه ی حق و باطل تا تا حد زیادی برای مردم آن زمان مشخص و معلوم بود و مردم تکلیف خود را به راحتی می دانستند . یک سو جبهه ی حق بودو دیگرسو باطل یک سو شب ظلمانی بود و سوی دیگر صبح یزدانی یک سو لشکر رحمان و فرشتگان و سوی دیگر لشکر شیطان و دیوان . هر چقدر که از زمان رحلت پیامبر دورتر می شویم جبهه ی حق و باطل بیشتر با هم اختلاط پیدا می کنند و جبهه ی باطل روی جبهه ی باطل را می پوشاند و چیزی مثل حالت هوای گرگ و میش اول صبح ایجاد می شود که نه حالت شب را دار د و نه روز را و در این حال خطر گمراهی مؤمنان بیشتر می شود این گمراهی ها و قاطی شدن حق و باطل در زمان امام علی بسیار زیاد می شود به طوری که عده ای از صحابی و یاران نزدیک پیامبر ص در این زمان دچار سردر گمی تشخیص حق و باطل می شوند و در جنگهای جمل و صفین و نهروان از صف حق جدا می شوند و در جبهه ی باطل قرار می گیرند و مقابل حضرت می ایستند و این آمیختگی حق و باطل در زمان امام حسن مجتبی ع به اوج خود می رسد و باعث تنهایی امام حسن ع می شود و در زمان امام حسین چنان این آمیختگی حق باطل وضع اسفباری به خود می گیرد و یاران جبهه ی حق کم می شوند که فاجعه ی کربلا روی می دهد و در زمان امامان بعدی چنان جبهه ی حق بی یاور می شود که به ناچار امامان گوشه گیری و سکوت و انزوا را در پیش می گیرند . حال تصور کنید این آمیختگی حق و باطل در زمان ما بعد از ۱۴۰۰ سال به چه میزان رسیده و چقدر تشخیص حق و باطل مشکل شده و چه میزان یاران و حامیان واقعی حق کم شده اند ؟ شاید در روایات به خاطر همین امر بیان شده که امام مهدی عج هنگام ظهور با کتاب جدید به میان مردم می آید و در قرآن کریم با تامل بسیار در برخی آیات آن می توان فهمید که چون چنین کتابی روشنگر حق و باطل در زمان ماست نامش فرقان است. چون فرقان به معنی عاملی که باعث فرق گذاشتن بین دو امر می شود. و نیز به قدری جبهه ی حق کم یاور می شود که از حدود بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان و چهارصد میلیون شیعه در اوایل کار فقط ۱۰ الی دوازده هزار نفر به امام ایمان می آورند و با او قیام می کنند. به هر حال برای تشخیص حق و باطل در زمان ما راههای دیگر نیز وجود دارد از جمله ی این راهها میزان قرار دادن عقل و کلام خدا و سنت و سخنان متواتر پیامبر و ائمه ع می باشد به این صورت که سخنان مدعیان و رهبران این نهضت ها را باید با این میزان ها بسنجیم اگر مطابق عقل و کلام خدا و سخنان راستین پیامبر وامامان بودند در حق بودن آنها شک نکنیم و از آنها حمایت کنیم و در غیر این صورت با روشنگری و کارهای فرهنگی با آنها مبارزه و جهاد کنیم تا بطلان سخنان آنها برای عموم روشن شود و مؤمنان را به گمراهی نکشانند . برای نمونه در حال حاضر دو مدعی یکی در عراق با نام احمد بصری و دیگری در آسیای مرکزی موسوم به منصور خراسانی حرکت خویش را شروع نموده اند اگر ما برای تشخیص حق و باطل بودن آن دو این میزان ها را به کار بریم قطعا خیلی زود می توانیم حق بودن و یا باطل بودن آنها را تشخیص دهیم کافی است کمی با افکار و اندیشه ها ی مدعیان آنهاآشنا و در مورد آنها تحقیق کنیم و به حقیقت دست پیدا کنیم. البته به کار بردن این متر و میزان را فقط برای این دو بکار نبریم و در مورد تک تک حاکمیت های کشورهای اسلامی در حال حاضر این میزان را برای تشخیص حق و باطل بکار ببریم در این صورت تشخیص حق و باطل برای ما کاری چندان دشوار نخواهد بود . سلام بر کسی که پیرو هدایت شود